Al Hikam Ibnu Athaillah As Sakandari | 161 - 170
Al Hikam Ibnu Athaillah As Sakandari | 161 - 170
Al Hikam 161
Keinginanmu agar para makhluk (yakni manusia-manusia lain) mengetahui tentang kekhususanmu (yakni keistimewaanmu di dalam berilmu dan beramal dengan perkara-perkara seperti kezuhudan dan penyerahan diri (taslÏm), atau juga penerimaan kurniaan-kurniaan rohani seperti al-karÁmah dan al-mukÁsyafah) adalah satu dalil di atas ketidakjujuranmu di dalam ‘ubÍdiyyah-mu (kehambaanmu).
Al Hikam 162
Ghaibkanlah (yakni jadikanlah ia sesuatu yang tidak penting seolah-olah seperti habuk yang berterbangan di udara) pandangan para makhluk ke atasmu dengan [menyaksikan dengan pentakziman dan pengagungan kepada] pandangan AllÁh ke atasmu.
Dan jadikanlah dirimu ghaib dari pendekatan mereka ke atasmu dengan menyaksikan pendekatanNya ke atasmu.
Al Hikam 163
Sesiapa yang telah mengenali Yang Maha Benar (yakni AllÁh Ta‘ÁlÁ), akan menyaksikanNya pada setiap sesuatu.
Dan sesiapa yang telah fana denganNya, akan ghaiblah dia daripada setiap sesuatu.
Dan sesiapa yang telah mencintaiNya, tiadalah dia akan mengutamakan sesuatu pun ke atasNya.
Al Hikam 164
Sesungguhnya yang menghijabkan Yang Maha Benar (yakni AllÁh Ta‘ÁlÁ) daripadamu (yakni sebab yang menyebabkan dirimu tidak dapat menyaksikan Yang Maha Benar) ialah ketersangatan hampirNya denganmu.
Al Hikam 165
Sesungguhnya Dia telah menjadi [seolah-olah] terhijab kerana ketersangatan penzahiranNya, dan telah menjadi tersembunyi daripada segala penglihatan kerana keagungan cahayaNya.
Al Hikam 166
Janganlah dijadikan [doa-doa] permintaanmu itu sebagai sebab [hanya setakat] untuk [menerima] pengurniaan daripada diriNya, maka sangatlah sedikit kefahamanmu mengenai diriNya [sebagaimana yang dilakukan oleh mereka di tahap al-bidÁyah yakni permulaan].
Tetapi, jadikanlah permintaanmu itu sebagai menzahirkan kehambaan [bagi dirimu] dan juga mendirikan hak-hak ketuhanan [bagi diriNya, sebagaimana yang dilakukan oleh mereka di tahap an-nihÁyah yakni penamat].
Al Hikam 167
Bagaimanakah boleh permintaanmu yang baharu datang menjadi pula sebab untuk pengurniaanNya yang terdahulu (yakni ia sebenarnya sudah pun ditentukan sejak azali lagi, sebagaimana yang terkandung di dalam pengetahuanNya yang qadÏm, sebelum segala makhluk dan kejadian menjadi terzahir di alam raya ini)?
Al Hikam 168
Hukum (yakni ketentuan) azali itu adalah terlalu agung untuk dinisbahkan kepada sebarang sebab [yang bersifat baharu].
Al Hikam 169
PemerhatianNya kepada dirimu bukanlah kerana sesuatu [yang berasal] daripada dirimu.
Dimanakah engkau ketika pemerhatianNya berhadapan denganmu, dan ketika pemeliharaanNya berhadapan denganmu (yakni ketika Dia menentukan segala perkara pada azali lagi)?
Tiadalah (yakni belum lagi) berlaku pada azaliNya keikhlasan bagi segala amal, dan tiadalah wujud segala ËÁl (keadaan rohani), bahkan tiadalah di sana melainkan pemberianNya yang murni (yakni hanya pemberianNya jua semata-mata tanpa sebarang sebab yang berpunca daripada perbuatan atau amalan mana-mana makhluk) dan juga penganugerahanNya yang agung.
0 Response to "Al Hikam Ibnu Athaillah As Sakandari | 161 - 170"
Posting Komentar